کد مطلب:182721 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:149

ساختار حکومت ها
حاكمیت و مدیریت های سیاسی را به دو نوع عمده می توان تقسیم نمود، كه به برخی ویژگی این دو اشاره می شود.

الف: حاكمیت هایی كه برغم خواست مردم شكل می گیرند و بر اساس خشونت، نابرابری و بهره وری از فرهنگ سازی، تداوم می یابند. این نوع حكومت ها برای حراست و تداوم بر این نوع اهرم ها پا می فشارند. ساختار این نوع حاكمیت ها سیاسی، انگیزه اصلی شان چنگ اندازی به توان مندی سیاسی و حراست از آن می باشد. این نوع حاكمان بیشترین تلاش خویش را در این راستا متمركز می نمایند. و اگر در موردی در جهت هنجارهای اجتماعی و آبادگری قدم بردارند، برای دستیازی انگیزه های سیاسی خواهد بود. این نوع حكومت ها پیش تر در قالب پادشاهی پدیدار می شدند، لیكن در این زمان بسیاری از این حكومت ها در قالب جمهوری و با برگزاری رفراندم های صوری ظهور می كنند.

ب: نوع دیگر حاكمیت ها كه نوعا به دنبال یك حركت اجتماعی پدیدار می شوند و در واقع دست آورد یك حركت اجتماعی بوده، بر اساس خواسته های مردم مستقر می شوند. این حاكمیت ها بر پایه ای



[ صفحه 158]



باروری فرهنگی، ساماندهی اجتماعی، آبادگری اقتصادی، امنیت عمومی، استقرار عدالت اجتماعی و در صورت دین باور بودن جامعه، استقرار ارزش های دینی گردش می نمایند.

ساختار این نوع مدیریت های سیاسی نه در مرحله شكل گیری و نه در تداوم خود نیازی به بهره وری از اهرم های خشونت و فضاسازی و ارعاب ندارند. زیرا كه بر اساس خواسته های مردم پایه گذاری شده اند. و پشتوانه اصلی آنان مردم هستند و در دست یازی به اهداف كلان نیز، با پشتوانه مردمی توفیق فراهم می سازند.